Pagina's

zondag 24 juni 2012

Vlindertjes

Het leek me leuk om vlindertjes te haken en dus speurde ik het internet af naar een patroontje. 
Het duurde even voordat ik voor mij begrijpelijke haakinstructies had gevonden en ook toen was het nog even prutsen en wist ik niet meteen of ik wel op de goede weg zat. Ik zal het patroontje uitschrijven zoals het voor mij het duidelijkst was. 

Je begint met een rondje van 8 losse die je sluit met een halve vaste. 
Dan haak je in het rondje 3 stokjes (eerste stokje =3 losse), dan 3 losse en dan weer 3 stokjes. En dat herhaal je 8 keer. Het wordt een beetje proppen in het rondje maar het gaat lukken! Dan heb je dus als je dit 8 keer gedaan hebt, 8 groepjes van 3 stokjes en 8 gaatjes van 3 losse. Even afsluiten met een halve vaste. 

Nu haak je in het eerste gaatje 1 vaste, 2 stokjes, 1 dubbelstokje (draad 2 keer om de naald slaan voordat je insteekt.) weer 2 stokjes en als laatste een vaste. Dit allemaal in het zelfde gaatje. De groepjes met stokjes sla je over. Afsluiten met een halve vaste en afhechten. 
Het resultaat ziet er dan zo uit 
Als je nu denkt; leuk bloemetje, ook prima. Dan stop je hier gewoon en naai je het leuk op een tas of truitje. 

Ga je door voor de vlinder dan vouw je het werkje dubbel en bind je er in het midden een strengetje van 10 losse erom heen. Dat is het lijfje. 

Nog een strengetje van een stuk of 8 losse, onder het lijfje door en dat zijn de sprieten.

Klaar! 

Ik haakte nog een strengetje van een heeeeleboel losse en maakte er een vlinderslinger van. 


Als er onvolledigheden in mijn verhaal zitten dan hoor ik het graag! 
Happy hooking! 


10 opmerkingen:

  1. Ik vind die vlinders geweldig. Ik heb deze week ook nog een blauw bloempje gemaakt en heb er een haarlintje van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Et voila; een gezellig vlinderlintje :) Geen idee of er onvolledigheden inzitten, want van haken heb ik geen verstand :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ontzettend leuk! Ik ga m zeker uitproberen!Dank voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. update; de eerste gemaakt; duidelijk verhaal; ik ga nog even door met haken..een heleboel mooie vrolijke vlinders bij elkaar; dank!!

      Verwijderen
  4. Wat een mooie slinger, leuk zeg die vlindertjes. ik ga vandaag ook vlinders maken ( maar dan met papier, je ziet ze wel verschijnen op mijn blog binnenkort, het wordt een traktatie voor de klas van mijn dochter....) groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel, ik had van het weekend ook ergens van die leuke vlinders gezien en wilde ook eens gaan zoeken naar een patroon. Dus dit komt als geroepen.

    Groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De eerste is inmiddels gehaakt en je beschrijving is prima. Er zullen er vast meer volgen.

      Groetjes Anja

      Verwijderen
  6. Toffe vlindertjes! En bedankt voor de duidelijke handleiding erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Mariel! You have no idea how long I've been looking for a pattern just like this!! I used to make little butterflies when I was first learning to crochet, and I wanted to share that with my daughter, but I couldn't remember how I did it. I saw your pattern and they reminded me of the ones I used to make. Thank you so much!!!
    xo Jaime

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...